Wat die redenen zijn kan je verder lezen in het artikel, naast diverse tips die je kan gebruiken voor, tijdens en na het invullen van een Europees aanrijdingsformulier.
Het belang van een Europees aanrijdingsformulier
Het aanrijdingsformulier zal je na het invullen doorsturen naar de verzekeringsmaatschappij waarbij je klant bent voor je autoverzekering. Zij gaan aan de hand van het formulier na wie aansprakelijk is en zullen het nodige doen met betrekking tot de schadeclaim en eventueel de aanstelling van een expert.
Een Europees aanrijdingsformulier zal er in elke taal gelijk uit zien: het formulier is doorheen Europa overal hetzelfde qua indeling van de vakken. Je doet er dus steeds goed aan om een kopie van het aanrijdingsformulier in het Nederlands in je wagen te houden.
Een goed ingevuld schadeformulier is belangrijk, want bij twijfel kan de verzekeringsmaatschappij weigeren om de schade uit te betalen. Dat is dan ook het één van de grootste risico’s dat kan voorvallen.
Ook wanneer de politie ter plaatse komt is het belangrijk om een aanrijdingsformulier correct in te vullen: zij zullen wel een PV opmaken, maar het duurt lang alvorens deze bij de verzekeringsmaatschappij geraakt en wanneer je je vergoeding krijgt. Een aanrijdingsformulier invullen kan je dus tijd uitsparen.
Het Europees aanrijdingsformulier kan je gebruiken bij een normaal ongeval tussen twee voertuigen, maar ook bij een ongeval waar geen ander voertuig bij betrokken is. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer je de controle van de wagen verloren hebt, en tegen een boom bent gereden. Ook bij brand of diefstal of bij een aanrijding met een zwakke weggebruiker kan het formulier gebruikt worden.
Tips bij het invullen van een aanrijdingsformulier
Download hier het Europees aanrijdingsformulier en bewaar meerdere kopies in je auto (bij voorkeur zelfs 4 kopies). De reden hiervoor is simpel:
- Zowel jij als de tegenpartij moet een formulier invullen, tekenen en doorsturen naar de verzekeringsmaatschappij.
- Bij een file ongeval zal je twee formulieren moeten invullen: één voor het ongeval vooraan, en één voor het ongeval achteraan de wagen.
- Bij wijze van kopie indien de tegenpartij toch een formulier gebruikt in een andere taal.
Nog eenvoudiger is natuurlijk om steeds het blauw boekje van het Europees aanrijdingsformulier in de auto te houden: deze schrijft door waardoor je maar één keer het formulier hoeft in te vullen. Na het afscheuren kan je het tweede blad gewoonweg meegeven met de tegenpartij.
Goede voorbereiding
Een goede voorbereiding kan cruciaal zijn bij een moment na een ongeval. In eerste instantie kan je alvast persoonlijke details op voorhand invullen. Dat spaart tijd uit na een ongeval en je hoeft je dan ook niet bezig te houden met het zoeken naar bijvoorbeeld het contractnummer van je autoverzekering.
Verder is het ook belangrijk dat je de nodige instrumenten hebt in de auto om je schadedossier te kunnen opmaken. Een balpen is hiervoor een vereiste (gebruik geen potlood om het formulier in te vullen) en een fototoestel is ook handig om foto’s van het ongeval te maken alvorens de wagens verplaatst worden.
In het geval dat het noodzakelijk blijkt om de voertuigen toch te verplaatsen, dan kan met een stuk krijt de plaats van het ongeval gemarkeerd worden.
Aanrijdingsformulier invullen? Neem de leiding!
Laat je niet in de luren leggen of laat je niet intimideren bij het invullen van het aanrijdingsformulier. Neem jouw formulier met de gegevens die je op voorhand al hebt ingevuld en neem de leiding. Vul het formulier verder aan met de details van het ongeval en de gegevens van de tegenpartij.
Controleer steeds de gegevens van de tegenpartij! Controleer de nummerplaat, zijn contactgegevens maar ook het contractnummer dat werd opgegeven. Het contractnummer kan je terugvinden op de groene kaart.
Is er ook maar iets dat niet klopt? Aarzel niet om de politie te contacteren.
De politie bij een ongeval
Er bestaat altijd wel een kans dat er meningsverschillen zijn. De politie kan helpen bemiddelen. Bij een ongeval zal een PV worden opgemaakt maar je doet er altijd goed aan om zelf ook een aanrijdingsformulier in te vullen voor de verzekeringsmaatschappij.
Het is niet verplicht om deze te ondertekenen als je niet akkoord gaat. Je doet er echter wel goed aan om het formulier te gebruiken om contactgegevens uit te wisselen. De reden hiervoor is eenvoudig: indien er geen contactgegevens worden uitgewisseld dan kan de tegenpartij alsnog claimen dat er vluchtmisbruik werd gepleegd en dat is strafbaar.
Een geschil of meningsverschil kan altijd bestaan. Indien je niet akkoord gaat met de versie van de tegenpartij, dan kan je dat invullen op het Europees aanrijdingsformulier. Hiervoor is een apart vak voorzien.
Vergeet niet dat de politie verplicht gecontacteerd moet worden indien er sprake is van een ongeval met lichamelijke letsels.
Regeling in der minne interessant?
De schade kan klein of nihil zijn, waardoor vaak een regeling in der minne wordt voorgesteld. Zoiets komt vaak voor maar kan gevaren met zich meebrengen. Ook wanneer er afgesproken wordt om een regeling in der minne te treffen, dan blijft het verstandig om een aanrijdingsformulier in te vullen.
Wanneer een aanrijdingsformulier wordt ingevuld, dan heb je de tijd om een expert aan te spreken en te vragen om het voertuig na te kijken. Er kan dan eventueel ook een raming van de kosten worden opgemaakt.
Een expert kan misschien onzichtbare schade zien, of de herstellingskosten kunnen hoog oplopen. Een regeling in der minne kan daarom minder interessant worden. In dat geval kan er nog steeds gekozen worden om het aanrijdingsformulier alsnog door te sturen naar de verzekeringsmaatschappij.
Conclusie: in alle gevallen is het belangrijk om een aanrijdingsformulier in te vullen en dat ook goed te doen. Het niet invullen van een aanrijdingsformulier kan altijd diverse gevaren en risico’s met zich meebrengen.